Frirum på Ungdomsuddannelser
Frirum på ungdomsuddannelser
Projektperiode: 1. januar 2024 – 31. december 2026. Projektet er finansieret af TrygFonden.
Formål: Frirum på ungdomsuddannelser er et spændende treårigt projekt støttet af TrygFonden, der har til formål at skabe bedre trivsel blandt elever på FGU Silkeborg, Erhvervsskolen College360 og SoSu Silkeborg. Ved at udvikle selvhjælpsgrupper i samarbejde med uddannelserne og Selvhjælp Silkeborg, vil vi skabe lettilgængelige, støttende og trygge fællesskaber for unge.
Projektbeskrivelse: Mange unge oplever desværre stigende mistrivsel, hvilket kan resultere i højt skolefravær og endda frafald. Med "Frirum på ungdomsuddannelser" vil vi give unge mulighed for at mødes i selvhjælpsgrupper, hvor de kan dele deres udfordringer og støtte hinanden i et trygt og kravfrit miljø. Forskning viser, at sådanne fællesskaber kan forbedre både trivsel og indlæring.
I Selvhjælp Silkeborg har vi allerede haft stor succes med lignende grupper for både børn og voksne. Nu udvider vi konceptet til unge på ungdomsuddannelser, hvor vi ved, at tidlig indsats er afgørende. Vi rekrutterer eleverne direkte gennem deres uddannelser, så vi kan hjælpe dem, inden mistrivslen forværres. Grupperne vil blive ledet af en ansat fra uddannelsen og en frivillig fra foreningen – en model vi har gode erfaringer med fra vores samarbejder med folkeskolerne og Psykiatriens Hus.
Aktiviteter: Projektet forløber i tre faser:
- Fase 1 (01/2024 - 06/2024): Indsamling af viden om elevernes hverdag og trivsel på de tre uddannelser, udvikling af gruppemetoder og uddannelse af gruppelederne.
- Fase 2 (07/2024 - 06/2026): Afprøvning og tilpasning af gruppeforløb, løbende evaluering og justering af metoder baseret på feedback fra elever og gruppeledere.
- Fase 3 (07/2026 - 12/2026): Endelig evaluering, udarbejdelse af guider og modeller for fremtidig brug samt formidling af resultaterne.
Målgruppe: Projektet henvender sig til elever mellem 15-25 år på FGU Silkeborg, Erhvervsskolen College360 og SoSu Silkeborg, som oplever mistrivsel og kunne have gavn af at møde andre unge i lignende situationer. Vi sigter mod at nå cirka 84 elever gennem vores gruppeforløb.
Effektmåling: Vi måler effekten af projektet gennem både kvalitative og kvantitative data. Elevernes trivsel måles med WHO-5 spørgeskemaer før og efter gruppeforløb. Derudover gennemføres interviews og observationer for løbende at kunne tilpasse og forbedre tilbuddene.
Forventede resultater:
- Øget trivsel hos mindst 75% af deltagerne
- Positive oplevelser af gruppedeltagelse for 75% af eleverne
- En værdifuld tilføjelse til trivselsarbejdet på de involverede uddannelser
- Udvikling af bæredygtige koncepter for selvhjælpsgrupper, som kan udbredes til andre uddannelser
Forankring: Efter projektperioden vil vi arbejde på at integrere selvhjælpsgrupperne permanent på de tre uddannelser. Vi håber også at kunne udbrede konceptet til andre uddannelsesinstitutioner både regionalt og nationalt.
Kontakt: Er du interesseret i at høre mere? Kontakt projektleder Lise Løvschall-Warming på